سفري رويايي به اعماق زمين





غار عليصدر از کم‌نظيرترين، بزرگترين و در عين حال زيباترين غارهاي آبي جهان سال 1342 توسط گروهي از کوهنوردان همداني کشف شد.
همدان، اين غارکه در مجاورت روستاي عليصدر از توابع شهرستان کبودر آهنگ به فاصله 75 کيلومتري از شهر همدان قرار دارد از سال 1354 با شناسايي مسيرها و ايجاد امکانات لازم و فراهم شدن مقدمات ديدار محققان و علاقه مندان از اين پديده نادر و تکميل امکانات و تأسيسات جنبي، در زمره يکي از پرجاذبه ترين کانونهاي گردشگري در کشور قرار گرفت.
اين غار شگفت انگيز به دليل فقدان نور طبيعي، فاقد حيات جانوري است و عمق آن در مناطق مختلف از نيم متر تا چهارده متر متغير است. همچنين ارتفاع غار عليصدر در برخي از تالارها به بيش از شانزده متر مي رسد.
وجود استلاکتيتها و استلاگميتها با طرح ها و رنگهاي بديع و استثنايي در جاي جاي اين غار صحنه هاي بي نظير و جلوه هايي از قدرت لايزال الهي را به تصوير کشيده است.
درياچه زيرزميني غار عليصدر داراي آبي زلال، بي رنگ و بي بو است به گونه اي که در نور کم يک چراغ قوه دستي مي توان عمق چند متري آب و کف غار را که پر از سنگهاي زيبا و مرمرين است تماشا کرد.
غار عليصدر داراي راهروها و تالارهاي متعددي به صورت کوچه ها و شاخه هايي است که برخي بن بست است و بسياري ديگر نيز به هم مرتبط هستند. سقف، ديوارها و کف درياچه غار نيز پوشيده از سنگهاي بسيار زيباي بلورين است.
ديدار از غار در طي يک ساعت در دو مرحله قايقراني و پياده روي در معبرهاي آماده شده در داخل غار انجام مي شود و بينندگان در لحظاتي سرشار از سکوت توأم با احساس ترسي ناخودآگاه و دلچسب در جادوي رنگها و نورپردازيهاي دالانهاي بي انتها و خوشه هاي حجيم استالاکتيت و استالاگميتهاي بلورين سفري رؤيايي را به اعماق زمين تجربه مي کنند.
با توجه به ثبات دماي داخل غار در تمام ايام سال روي چهارده درجه سانتيگراد، ديدارکنندگان تابستاني در غار احساس سرما و ديدارکنندگان زمستاني احساس محيطي گرم دارند هر چند آب درياچه به دليل وجود چشمه سارهاي زيرزميني همواره سرد و نشاط آور است.
انتهاي غار عليصدر نيز به صورت کشف نشده باقي است. اما در طي 28 سال گذشته در دوره هاي مختلف اکتشافي تاکنون يازده کيلومتر از مسيرهاي قابل تردد اين غار کشف و شناسايي شده است.
نکته قابل توجه اين است که طول کوهي که غار عليصدر در زير آن قرار دارد، با توجه به ارتفاع کم آن و پستي مناطق اطراف، به زحمت به يک و نيم کيلومتر مي رسد و اين يعني معجزه خلقت. يعني کيلومترها غار بي انتها در زير يک بلندي کوچک در دشت عليصدر.
زمين شناسان قدمت سنگهاي اين کوه را به دوران دوم زمين شناسي يعني دوره ژوراسيک نسبت مي دهند و شواهد به دست آمده از درون غار حاکي از آن است که اين غار پناهگاه انسان هاي اوليه بوده است .
به اعتقاد گروه هاي متعدد علمي که همه ساله از اروپا، آمريکا و شرق آسيا براي مطالعات زمين شناسي به اين غار مي آيند، عليصدر بي نظيرترين، شگفت انگيزترين و بزرگترين غار آبي قابل قايقراني در جهان است.
غار عليصدر از بسياري جهات به ويژه به علت وجود گذرگاه هاي ممتد آبي و درياچه هاي وسيع و قابل قايقراني که در سرتا سر غار گسترده شده اند يک از زيبا ترين جلوهاي طبيعي ايران وجهان و پديده اي منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودي از غارهاي جهان مثل غار موليس در فرانسه و غارهاي شواليه و بوکان در استراليا چنين زيبائي هاي خيره کننده اي وجود دارد.
آب غار در قسمتهاي مختلف آن از صفر تا 14 متر در نوسان است. آب درياچه غار از چشمه هاي زير زميني ريزش مداوم آب از ديوار و سقف غار تامين مي شود که منشا آنها به طور کلي از محل ريزشهاي جوي است و هواي داخل غار سبک بوده وحالت سکون مطلق دارد به طوري که چنانچه شمعي در آنجا روشن کنند هيچ گونه حرکتي در شعله شمع ديده نمي شود.
در حال حاضر پس از طي مسير قابل قايقراني غار نوردي پياده در قسمت خشکي غار آغاز مي شود و گردشگران پس از طي مسافتي نسبتا طولاني مجددا با قايق ادامه مسير مي دهند.
تا کنون 14 کيلومتراز معابر غار کشف شده و چهار کيلومتر از معابر که با پرژکتور نور پردازي شده اند مورد بازديد قرار مي گيرند .
در مجموع بازديد از محوطه وسيع قنديل بزرگ جزاير سوم و چهارم قايقراني غار نوردي و گذر از پيچ و خم گذرگاههاي آبي و دالانهايي با سقف بلورين به بيننده مي با وراند که در اين اثر حقيقتا يکي از شاهکار هاي جهان آفرينش است و هيچ وصفي توان توصيف اين همه شکوه و زيبايي را ندارد.
تاسيسات رفاهي و تفريحي جنبي در مجموعه سياحتي غار عليصدر که براي بازديد کنندگان در نظر گرفته شده شامل يک باب مهمانسرا، 10 دستگاه ويلاي چوبي يک و دو خوابه، 16 دستگاه سوئيت اقامتي، 50 دستگاه چادر صحرائي، رستوران، بازارچه خريد مواد خوراکي و صنايع دستي، نمازخانه، سرويس بهداشتي، توقفگاه اتومبيل ،وسايل بازي کودکان، فضاي سبز و امکان کوهنوردي است.
منبع:www.jamejamonline.ir